Latar belakang

My photo
Saya sedang mengikuti program Sarjana Pendidikan Muzik Semester 4 di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Blog ini direncanakan sebagai salah satu tugasan Multimedia dalam Pendidikan Muzik yang diterajui oleh En.Affandi Hj. Ramli. Ucapan terima kasih atas segala tunjuk ajar sepanjang proses menimba ilmu. Blog ini diharap boleh dijadikan rujukan pelajar-pelajar sekolah yang ingin mencari input tentang muzik klasik barat versi Bahasa Melayu.

Friday, October 23, 2009

Komposer Era Klasikal

Tchaikovsky
Pyotr llyich Tchaikovsky (1840-1893)



Karya terkemuka

Symphonies Nos. 4 & 5
Piano concerto No.1
Serenade for strings
Eugene Onegin

Latar belakang

Tchaikovsky dibesarkan dalam keluarga kelas atasan. Bapanya seorang pegawai kerajaan dalam bidang perlombongan di St. Petersburg. Minat Tchaikovsky terhadap muzik mula timbul setelah belajar bermain piano. Namun begitu, bapanya lebih menggalakkannya menceburi bidang undang-undang. Pada umur 19 tahun, Tchaikovsky mendapat pekerjaan di ‘Ministry Of Justice’, St. Petersburg. Sambil itu, dia menyambung pelajarannya dalam bidang muzik di St. Petersburg Conservatoire. Akhirnya, dia membuat keputusan untuk berhenti kerja dan belajar muzik sepenuh masa. Pada tahun 1865, Tchaikovsky telah dilantik sebagai ‘professor of harmony’ di New Moscow Conservatoire.

             Karyanya, Eugene Onegin (1878), Fourth Symphony dan Violin concerto dicipta khas untuk kawan rapatnya, Nadezhda von Meck. Tchaikovsky menjelajah Eropah hampir setiap tahun sejak 1870. Pejelajahan sebagai konduktor buat pertama kalinya pada tahun 1888 dan kali kedua pada tahun 1889. Dia telah bertemu Brahms, Dvorak, Greig dan komposer-komposer lain di London dan melengkapkan karyanya, Fifth Symphony dan karya balletnya yang agung, The Sleeping Beauty.


Sumber : Stanley,J.(2005).Classical Music.London:Octopus Publishing Group Ltd.